2017

ØYRIKETS FLOTTE UNGDOMMER! Jeg var så heldig å få lage oppgave og få være med i juryen både på Hitra og Frøya for gruppene som jobbet med Problemstilling Reiseliv under Innovasjons-camp for 9. klassene. 18.-20.9.  Oppgaven var hvordan vi skal tiltrekke oss FLERE BARNEFAMILIETURISTER TIL HITRA OG FRØYA. De skulle finne fram til eksisterende og eventuelt nye produkter for barn og ungdom. Engasjerte og seriøse kom alle gruppene fram med ideer som reiselivsaktørene bør gripe tak i. Vi er slett ikke flinke til å inkludere aktiviteter for barn og ungdom i vår markedsføring. Jeg tror ikke det betyr at vi ikke ønsker denne typen turister, og det betyr i alle fall ikke at vi ikke har tilbud som passer. Nedenfor finner dere en oppsummering fra gruppepresentasjonene. Takker TKK for oppdraget, tredje året nå – og jeg ser alltid fram til disse arbeidsdagene.

Markedsføring på sosiale medier:
Filmsnutter og «dagbok/minnebok»  med familier som er på ferie i øyriket.  Brosjyrer med bilder og tekster tilpasset barn og ungdom.  Youtube.  Bildekonkurranse.  Egen side på nett og på Facebook.
Salg på nett:  oversikt over alternativer for overnatting, spisesteder, aktiviteter legges ut slik at familiene kan krysse av for det de ønsker.  Informasjonsinnhenting, booking, betaling og evaluering på samme sted.

• Badeturer – oversikt over badeplasser som nås både med båt og til fots, i ferskvann og i havet.
• Historiske leker på Dolmsundet Hotell Hitra.
• Besøk på Kystmuseet.
• Ørnesafari.
• Turer i skog og mark.
• Tur til vindmølleparken.
• Sykkelturer.
• Gokart på motorsportsenteret.
• Bilcross.
• Historisk tur med guide til Titran.  Omvisning på Stabben Fort.
• Historisk tur til Sula Fyr.
• Campingplass på Frøya.  Er du slapp og lei har vi campingplass for deg! Glamping?
• Øyhopping.  Bading.  Dyreliv.  Historie.
• Vandreturer i øyrekka.
• Tur rundt Froan.
• Frøya Idrettspark.
• Hitrahallen.  Klatring.
• Aktiviteter i Aurn.
• Frøya OL.
• Bowling.  Dicobowling.
• Innendørs svømming.  Skulle hatt større svømmehall med flere aktiviteter.
• Badeland.
• Paragliding.
• Fisketur, lage middag av fisken.
• Kajakkturer.
• Dykking.
• Quiz.  Spørsmål fra oppholdet.
• Stjerneorientering.
• Hotell med mathall.
• Undervannshotell med boblebad på toppen.  Omvendt akvarium.
• Rorbuer i sjøkanten på ei lita øy, uten vei, trygt å la barna være ute i naturen på egen hånd.  Hjertøya?
• Turer med rib, besøk på oppdrettsanlegg til sjøs og på land.  Den nye havmæra.
• Bedriftsbesøk hos havbruksnæringen, Salmar, Nutrimar…
• Rideskole, rideturer.
• Vannscooterutleie.
• Utleie av cabincruiser hvor man kan sove ombord.  Eventuelt leie av båtfører.
• Kultur og lokal mat.
• Besøk på Dalpro.

Igjen var Hitra Reiselivsforum med på Oi Trøndersk Matfestival i Trondheim sammen med øyrikets mat- og ølprodusenter.  Følgende reiselivsbedrifter var med på å finansiere standen:  Knarren Brygge, Fjellvær Gjestegård, Hitra Turistservice, Hjorten Hotell Hitra. Hitra Næringsforening var koordinator for reiselivsbedriftene. Ansnes Brygger hadde egen stand.  Explore Hitra presenterte første utgave av Matpakka, en smak av Hitra (sommer og høst).

UDI’s diplomattur 2017 gikk bl.a. til Hitra og Ansnes Brygger. HNF i arrangementsgruppen.

18.01.17 Yrkes og utdanningsmesse for Hitra, Frøya og Snillfjorden i Hitrahallen (arrangør TKK). Flott at så mange av våre medlemsbedrifter var til stede, flere med både stand og miniseminar. Jeg ønsker imidlertid at det blir enda flere neste år, vi får dessverre ikke vist fram bredden og dermed mulighetene og behovene i det lokale næringslivet godt nok. Flere reiselivsbedrifter bør være med, lokalmatprodusenter, bryggerier, gårdbrukere,reklamebyråer, lokalavisa, flere fra bygg- og anlegg, regnskapsbyråer osv.. Vi må sammen jobbe for et tettere samarbeid mellom grunnskole, videregående skole og næringsliv. Vi ser for oss en positiv utvikling i årene framover, og da vil vi få behov for kompetent arbeidskraft. Og hva er vel bedre enn at den arbeidskraften er våre egne lokale ungdommer? Jeg tror de fleste av dere er enige i at vi vil at ungdommene skal stå hele det mulige utdanningsløpet ut lokalt – deretter gjerne reise ut og ta høyere utdanning – og så komme tilbake til øyriket. Da må flere sette av tid til denne messa og andre tiltak for å kommunisere bedre med både elever og foreldre. Mange er flinke til det, andre må tenke seg litt om.

Hitra Næringsforening (representert v/Rune Almo, Hjorten Hotell Hitra) hadde stand og miniseminar for Hitra Reiselivsforum, fagområde kokk og servitør.

2016

Gammeldags Julemarked på Fillan 9.-11.12.16. Grunnlaget er lagt for en ny tradisjon på Hitra – i samarbeid med TKK, Hjorten Hotell Hitra og Såpeheksa.  Arr.gruppe:  Ann Mari Nergård (Såpeheksa), Synnøve Aukan (TKK), Therese Solli Tangen (Hjorten Hotell Hitra) og Randi S. Lundquist (HNF).

For første gang var Hitra Reiselivsforum med på Oi Trøndersk Matfestival i Trondheim 4.-6.08.16. sammen med øyrikets mat- og ølprodusenter.  Følgende reiselivsbedrifter var med på å finansiere standen:  Ansnes Brygger, Knarren Brygge, Fjellvær Gjestegård, Hitra Turistservice, Hjorten Hotell Hitra.  Hitra Næringsforening var koordinator for reiselivsbedriftene.

Hitra Reiselivsforum v/arbeidsgruppa for markedsplan presenterte sine ideer for representanter for næringsliv og Hitra Kommune på Kystmuseet 06.06.16.

Arbeidsgruppa består av Bjørn Fjeldvær (Knarren Brygge), John Birger Brevik (Hitra Turistservice), Rune Almo (Hjorten Hotell Hitra) og Ola Skjåk Bræk (Ansnes Brygger).

Presentasjon av Hitra Næringsforening i Formannskapet Hitra Kommune, 19.04.16, se dokument nedenfor.

SAMMENDRAG OM AKTIVITETER I 2015 OG 2016, GJENNOMFØRT OG PLANLAGT